Náspy, cesty, silnice

imageŠtěrkovaný povrch jsem tvořil poprvé v Trnávce. Byla to sypaná nástupiště a živě si pamatuju, jak jsem se snažil narychlo "něco" vyrobit před prvním veřejným setkáním v Mohelnici. Na Herkulem natřený povrch jsem sypal Polákův štěrk, po zaschnutí čistil a vyspravoval. I tak to byl místo perónu spíš tankodrom.
Po setkání jsem všechno pracně vykutal a začal znovu.

imageMetodou pokusů a omylů jsem došel k několika "objevným" zjištěním. Tak předně podklad pod štěrk - měl by být co nejlehčí, nejrychleji vyrobitelný a nenasákavý. Takže ne žádný druh štěrku a ne papír nebo karton. Postupně jsem dospěl k 3D tisknutým tvarovkám, které v rovných úsecích odpovídají rozteči pražců a na finální vrstvu ponechávají prostor o  síle cca půl milimetru.

imageTakže ty šedé lesklé věci na předchozí fotce jsou vlastně jen takové klíny a 3D tisk k jejich výrobě používám, protože mohu přesně určit rozměry a další opakovaná výroba je naprosto bezpracná.
Pod silnicemi a pěšinami problém s podložením odpadá. Lze pracovat na podkladovém styroduru napenetrovaném Herkulem, na zaubrouskovaném povrchu anebo na hlíně/písku simulujícím přírodní povrch.

imageA nyní přichází velké finále! Z čeho vlastně dělám ty povrchy? Je to běžná spárovací hmota Ceresit. Půlka kyblíku mi prostě zbyla po nějakých domácích přestavbách a při bližším zkoumání se projevily její skvělé vlastnosti. Směs obsahuje jemná vlákna, kvůli kterým zřejmě není náchylná k praskání. Navíc jsem měl štěstí na barvu, která bez dalších velkých úprav imituje sypaná nástupiště. Stačí jen rozmíchat na velmi hustou kašičku a nanést ve vrstvě od několika desetin do jednoho milimetru. Hmotu lze postupně po stranách přidávat, případně i vrstvit, a nerovnosti odstranit přebroušením. Není problém vytvořit vyjeté koleje nebo stopy vozidel.

imagePovrch po zaschnutí lze barevně doladit práškovými patinátory. Já osobně náspy jen lehce zašpiním k rozbití jednolitosti, luční a lesní cesty tónuju do hněda a asfalt tmavší šedou. (Současné sytě černé silnice se na mých modulech nevyskytují.)
Fotka ukazuje různé povrchy, které byly vytvořeny jedním tahem, ze stejné hmoty, a liší se jen patinací.
Zjevnou slabinou metody je nestálost vůči vodě. Základu namočení nevadí, ale patinátory se smyjí resp. zůstávají na nich mapy. Na druhou stranu, moduly nekropíme, že?