Bedihošť - modulová stanice
Napsal Tomáš| 26. ledna 2023
Ahoj všem,
Rozhod jsem se tu trochu prezentovat realizaci nápadu vytvoření modulové stanice. Nápad na stavbu stanice jsem měl dlouho, ale nebylo odhodlání ho začít realizovat. Uvažoval jsem o námětu stanice Vrbátky včetně cukrovaru, a začal si zpracovávat kolejový plán, ale moc času jsem tomu nevěnoval, takže z toho plánování byly měsíce s nijakým výsledkem. Do toho jsem doma začal stavět jedno mini podle MSJF, protože prostory pro modelovou železnici jsou teprve ve výstavbě a ještě nějakou chvíli budou. To byl další důvod, proč nebylo odhodlání začít větší projekt.
Pak se ale naskytla možná příležitost, když byla prezentována šance vzniku klubu v prostějovském Sportcentru DDM. Když klub vznikl, tak jsem dlouho neváhal a přidal se a začal vymýšlet námět. Po zhodnocení jsem opustil myšlenku stanice Vrbátky kvůli prostoru, který by stanice zabrala po dokreslení plánku. Tak se zrodil nápad na stanici Bedihošť.
Samozřejmě bych chtěl na začátek podotknout, že model nebude 100% věrný předloze, takže bych měl napsat, že modulová stanice bude NA MOTIVY stanice Bedihošť. Po několika konzultacích vznikla verze, která se dá označit za finální. Měnily se převážně délky manipulačních kolejí a vlečka cukrovaru.
Stanice je oproti reálné zkrácena a plánuji ji dobově vsadit na IV. – V. epochu. Ale pro oživení provozu jsem „znovu připojil“ vlečku do cukrovaru, který je v současnosti zrušen a koleje vytrhány. Cukrovar se bude pouze podobat předloze a kolejový plán vlečky je taktéž upraven. Dále se ve stanici nachází sklad uhlí a skladiště s nakládací rampou na kusé koleji. Nakonec jsem se rozhodl na modulu stvárnit železniční most nad cyklostezkou, který se nachází i v reálu za seřaďovacím návěstidlem.
Výhybky jsou použity EW3 a pár kousků EW2. Předpokládám ovládání servy. Dále bych chtěl zprovoznit detekci obsazení a ovládání přes PC a časem k tomu udělat i pult. Ale to už jsem hodně dopředu. V listopadu jsem začal po malých krůčcích montovat rámy. Oproti Radkovi jsem zvolil jinou konstrukci, a to s překližkou pouze pod kolejemi a zbytek vyplněn styrodurem.
Samozřejmě se díky tomu, že je to prvotina, vyskytly konstrukční chyby, které se podařilo někdy lépe, někdy hůře vyřešit. V současnosti jsou hotové rámy pro trať s nalepeným korkem, nahrubo vysochaný terén u mostku a začínám dávat do kupy výhybky ze stavebnic.