Bedihošť - před výstavou
Napsal Tomáš| 25. září 2023
Od posledního souhrnného reportu uplynula dlouhá doba, takže předkládám takový souhrn prací. V červnu začaly prázdniny v klubu, a tak jsem pomalu všechny moduly přestěhoval domů, kde skončily ve stísněném prostoru ložnice a díky tomu i s omezenými pracovními hodinami. Pokračoval jsem pokládkou kolejí na modulech 1, 2, 3. Pak nastala dlouhá pauza v pracích přes léto, až nakonec v srpnu jsem se dostal pomalu k pokračování prací, kde na mě čekalo dopoložení poslední pár výhybek a propojení na hlavní trati a budou už jen zbývat koleje vedoucí na vlečku, ty ale ještě nemám ani na co položit.
Započal jsem zapojovat elektricky. Po vzoru vedoucího Radka, na jehož Plumlově jsem okoukal použití vkládacích elektrikářských lišt, jsem je začal používat taky. Značně pomůžou v organizaci kabelů a „uklidí“ je z dosahu očí. Jelikož plánuji, aby stanice měla detekované úseky, tak jednotlivé úseky kolejí jsou zapojeny do svorkovnice přes modul Ocupacy 5 nebo 2 od MGP. Pro přestavování jsem si navrhl držák servomotorů, který jsem si nechal vytisknout. Následné osazení je brnkačka, když není třeba umístění serv provádět s hodinářskou přesností. Zapojeny jsou do modulů servo5, kde je možné pro každé servo zvlášť nastavit přesně rozsah otočení a rychlost posuvu. Přenos signálu z modulů detekce je pomocí kabelu do jakéhokoliv jiného dekodéru MGP, který signál dekóduje. Zatím mám propojeno jen něco a zbytek bude až po setkání. Dekodéry MGP jsou propojeny pomocí 6 žilového kabelu loconetu, u kterých jsem do vedení vložil rozbočovací zásuvky, abych měl rezervu pro připojení případných dalších komponent. Dále je rozvedeno z napájecího modulu rovněž od MGP rozvedeno napájení 5V do všech modulů, aby bylo možno napájet dekodéry.
Po popsaném zapojení mi zbývalo cca 8 dní na oživení. Oživení loconetu bylo rychlé i s nastavením serv jsem měl do hodiny hotovo i s propojením na jmri, kde jsem měl už přednastavené schéma stanice se základním zapojením. Následovalo oživení a vyzkoušení trakce. To už muselo proběhnout ve venkovních prostorách, kde jsem rozložil a zapojil všechny 4 moduly, připojil trakci a pustil mašinu na trať. Objevilo se pár problémů, například s nezapojenými drátky od kolejí nebo nepřepínacími srdcovkami, kde byl problém jen v prohození zdířky na svorkovnici dekodéru. No a dal jsem ještě na radu Honzy M. a zmastil z materiálu, co se nacházel doma, provizorní ovládací panel. Když bylo venku rozloženo, přítelkyně se dala do prvotního nátěru probarveným duvilaxem s ubrousky, aby na modulech nesvítil na výstavě holý styrodur.
Ještě během srpna se mi dostala ke koupi diodová laserová gravírka a neodolal jsem a začal kreslit budovy pro moduly. Vytvořil jsem základní prototypy budov nacházející se na obou zhlavích a korpus nádražní budovy. Prototypy sice mají drobné chyby, ale v závěru nepůsobí nijak špatně. Pokračování prací na modulech bude spočívat v instalaci návěstidel a dokončení detekce včetně zobrazení v jmri a naučení se nastavení cest.