Decauville 020T - pojezd

image Stavbu lokomotivy jsem začal pojezdem podle originálních výkresů. Plechové díly jsem nechal vypálit laserem v místní firmě a než mi je dodali, objednal jsem spojovací materiál a začal vyrábět drobné součásti.
Chris založil svůj videoblog na ruční výrobě. Já naproti tomu budu využívat již zmíněné řezání laserem a sám mám k dispozici jak soustruh, tak i malinkou frézku.

image Předchozí fotka ukazuje základní díly pojezdu s namontovaným odpružením. Jeho výroba byla protipólem hrubých výpalků a rozpěrek. Základem je dutý červík M5 s vnitřním závitem M3.5m, vloženou pružinou a "palcem" odtlačujícím nápravové ložisko v kluznici.
Ostatně to je přesně důvod, proč mě lokomotiva baví - stavitel si může vybrat a podle momentální nálady, podmínek, dostupného materiálu a spousty dalších okolností pracovat na různých sestavách vyžadujících rozdílný přístup a výrobní postupy.

image Dalším krokem byla samozřejmě (elektro) motorizace. Při ní jsem se snažil maximálně zachovat a využít konstrukci "parního" pojezdu. Vypustil jsem excentrem poháněnou tlakovou pumpu na doplňování vody do kotle a na její místo vložil motor Piko. Původně byly v plánu motorky z rozebraných tiskáren, ale 25mm verze je slabá a na malé napětí, kdežto 37mm verze se nevejde mezi bočnice. Naproti tomu, Piko má průměr 29mm a hřídel se šneky na obou koncích, navíc v rozteči mých náprav - značka IDEÁL! Potřebná kola se šikmým ozubením vyrobil JoVa, za což mu znovu děkuju.

image Motor je schovaný v odpruženém plastovém domku. Ten jsem nejprve soustružil jako tvarovou dutinu, poté rozpůlil a ofrézoval. Mezi bočnicemi je 32mm, takže šrouby okolo motoru musí mít zapuštěné hlavičky... a to je vlastně jediná změna oproti původní verzi.
Současně s uložením motoru jsem vyrobil spojnice a jejich bronzová kluzná pouzdra. Nejprve napřesno a v nevytápěné dílně to krásně jezdilo. Po přenesení do tepla se ale pojezd "kousnul", takže jsem všechna pouzdra znovu na soustruhu stáhl o pár desetin, abych mechanismus uvolnil a předešel budoucím problémům.

image Velmi mě těší, že motorizace nenarušuje boční profil lokomotivy. Překrytá oblouková dráha, stejně jako nevyplněná díra d3, patřily náhonu vodního čerpadla.
Kdyby se kombinace samostatně odpružených náprav a motoru neosvědčila, šel bych cestou továrních výrobců a nový pohon vyrobil jako kompaktní blok schovaný mezi bočnicemi. Doufám ale, že to nebude potřeba...
 
Opravdu to jezdí...