Decauville 020T - rozvody

image Lokomotiva Decauville má typický Heusingerův rozvod s jednopravítkovým křižákem. (Jeho princip je popsán např. v knize Hynka Paláta Parní lokomotivy ČSD.)
Takže na zadní nápravě jsou protikliky, od kterých vedou výstředníkové tyče ke spodním čepům kulis. A dál jsem se vlastně nedostal, protože celý mechanismus a zejména kulisy jsou složeny z velké spousty drobných dílů.

image Předně musím připomenout, že moji lokomotivu pohání elektromotor. Proto veškeré rozvody "netáhnou", ale naopak se vezou a přispívají k estetickému dojmu. Stavím je plně pohyblivé, s funkční přestavovací pákou, aby správným pohybem reagovaly na směr i rychlost jízdy. Když to shrnu a zjednoduším, musím vyrobit všechny díly, ale mohu si dovolit větší nepřesnosti jak rozměrové, tak zejména v seřízení a správného načasování mechanismu.

image Nejsložitějšími součástkami jsou kulisy. Fotka zachycuje úplně první fázi výroby, bez jezdců a středových čepů. A zároveň nutí k povzdechnutí. Při hobby výrobě spousty drobných dílů nezbývá než stále dokola sestavovat, zkoušet, ladit a rozebírat zpracovávané celky, což je poprvé zábavné, ale po dvacáté už ani ne. :)
 
 

image Ale baví mě to, i když nejdýl trvá vyrobit ty nejmenší díly. Například jezdce do kulis z počátku vypadaly takto, až z nich na konci zůstalo rozvrtané malé nic.
Když ještě zůstanu u samotného výrobního procesu - ukazuje se, že platí pravidlo "sharp tools" a investice do speciální výbavy, jakou je např. tato kudla se jednoznačně vyplácí.